Jo Nesbø: Lepakkomies (äänikirja)


Lepakkomies-dekkarissa tärkeintä ei ole päämäärä vaan matka. Kyllähän tässä kirjassa murhaajan paljastumista odottaa, mutta se ei ole se juttu. Jo Nesbø onnistuu antamaan vähän sitä sun tätä kivaa lukijalle: nojatuolimatkaa, kurkkausluukkua Australian ja aboriginaalien kulttuuriin ja perimäkertomuksiin. Eikä voi jättää listasta pikkumaailmojen esittelyä, kuten nyrkkeilyä, sirkusta ja laskovarjohyppyä, jotka oli upotettu rusinoiksi dekkariin.

Jo Nesbø kirjoitti esikoisromaaninsa Lepakkomies otettuaan vapaata ekonomihommista pörssimeklarina. Alun perin hänen piti kirjoittaa bändinsä muisteloteos, mutta sen sijaan syntyikin Lepakkomiehen käsikirjoitus. Tämä tapahtui Australian-reissulla. Nesbø on kertonut olleensa niin pahassa jetlagissa saavuttuaan Sydneyyn, ettei pystynyt nukkumaan, joten hän alkoi kirjoittaa hotellihuoneessa - Harry Holesta, joka saapuu Sydneyyn ja kirjautuu samaan hotellihuoneeseen kuin Nesbø. Nesbø reissasi Australiassa hyvän pätkän mutta käytännössä kirjoitti intohimoisesti 14 - 18 tuntia päivässä. Kirjahan siitä syntyi, ja Lepakkomies pullahti painosta 1997.

Ja nyt, norjalainen Jo Nesbø on yksi tämän hetken menestyneimmistä kirjailijoista maailmassa. Hänen teoksiaan on myyty yli 30 miljoonaa kappaletta ja käännetty yli 50 kielelle. Suomessakin romaaneja on myyty jo reilusti yli puoli miljoonaa kappaletta (2017 tieto).

Sillä lailla.

Jotain tekemistä sillä tietysti täytyy olla, että osaa kirjoittaa paksun teoksen niin, että jännite ei lopahda. Osaa marssittaa näyttämölle murhaajakandidaatteja niin, että lukija/kuulija ei millään arvaa ainakaan kovin heti syyllistä. Osaa liittää rönsyt jossain vaiheessa toisiinsa yhtenäiseksi kudelmaksi. Osaa tuoda inhimillistä kipua hahmoihin, etteivät lytisty toimintahahmoiksi. Tuon virkkuutyön ympärille kun kehrää kaikkea muuta kiinnostavaa nippelitietoa ja ilmiöiden kuvausta, ollaan varmasti hyvän dekkarin määritelmässä. 
Sen huomioon ottaen, että tarkoitus ei ole ollakaan sielun viulua soittava sanataideteos, vaan hyvä tarina.

Jännite pysyy koossa myös äänikirjan kuulijalle mallikkaasti. Kieli on lisäksi niin kuvaavaa, että on helppo muistaa, mihin kohtaan viimeksi oli jäänyt. Osansa oli onnistuneella lukemisellakin, jonka hoiti maaliin Jukka Pitkänen.

Kun murhaaja lopulta paljastuu, Lepakkomiehen jännite lopahtaa toimintatakaa-ajoksi, mutta sillä ei ole kauheasti merkitystä, kun monipuolista kutkutusta on jo saanut tyydyttävästi.

Jo Nesbo Lepakkomies
Nesbø, Jo: Lepakkomies
WSOY 2015 (äänikirja), Like 2001
Alkuperäisteos: Flaggermusmannen 1997
Formaatti: Äänikirja
Äänikirjan pituus: 14 h 22 min
Äänikirjan kertoja: Jukka Pitkänen



Lähteitä
https://jonesbo.com


”Joskus olen kurkkuani myöten täynnä Harry Holea”. Miten menestyskirja syntyy? Norjalainen dekkaristi Jo Nesbø kirjoittaa kirjoittamisesta, 11 kirjansa päähenkilöstä Harry Holesta ja lentämisestä. (IS 2017)

Jo Nesbø yllättää - suosikkidekkari Harry Hole tekee paluun - "Hän on sielunveljeni" (IL 2017)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Albert Camus: Sivullinen - ja miten romaani liittyy Anneli Auerin oikeusdraamaan

Elena Ferrante: Loistava ystäväni, lapsuus ja nuoruus, Napoli-sarja 1 (äänikirja)

Risto Isomäki: Sarasvatin hiekkaa - näinkö jäätikkö sulaa

Kirja-arvostelu: Yuval Noah Harari, 21 oppituntia maailman tilasta (äänikirja)

Juha Vuorinen: Juoppohullun päiväkirja (äänikirja)